New Zealand - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nikky, Marijke & Britt - WaarBenJij.nu New Zealand - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nikky, Marijke & Britt - WaarBenJij.nu

New Zealand

Blijf op de hoogte en volg Nikky, Marijke & Britt

21 Mei 2014 | Vietnam, Hanoi

5 maart: Op naar het volgende avontuur, New Zealand! Na een goede maar lange vlucht komen we met veel enthousiasme aan in NZ.. Regen... Het was al avond en we waren zo slim geweest om niks te reserveren in Christchurch (plaats waar vanwege de aardbeving weinig te vinden is..),dus dat werd 2 uur rondslenteren met een veel te zware tas en een heerlijk regen buitje boven ons hoofd. Gelukkig hebben we uiteindelijk een hostel kunnen vinden wat wel minstens 10x zo duur was in vergelijking met wat we gewend waren in Azie.. Maar dat maakte ons op dat moment weinig meer uit. Snel in een plaatselijke supermarkt wat eten gekocht. Wat is dat genieten om weer een gewone boterham met kaas te eten na zo'n lange tijd. De eerste 2 nachtjes hebben we in het hostel in Christchurch geslapen. Na die 2 nachten gingen we over op de campervan die we voor de komende tijd in nieuw zeeland hadden gehuurd. Best spannend allemaal, want we hadden geen idee hoe groot zo'n ding was. Gelukkig kregen we een perfect formaatje en ging het links rijden ons snel goed af (op paar schoonheidsfoutjes na: "KUT, volgens mij rij je op de verkeerde weghelft"). Eerste stop was Akaroa, een klein schattig plaatsje aan de kust. Niet heel veel te beleven maar leuk voor een dagje.De dag erna reden we door naar Oamaru. Daar hebben we onze eerste pinquins en zeeleeuwen gespot op het strand. De volgende stop was Dunedin. Hier kwamen we er gelukkig achter dat je ook regelmatig gratis kan camperen. Een financiele meevaller die we wel nodig hadden na de nacht ervoor, waar we op een top 10 family holiday park belandde.. We kwamen er ook meteen achter dat zo'n holidaypark ook zijn voordelen heeft. Daar word je namelijk niet om 7 uur van je bed gelicht omdat je, en niet bij de eerste 5 auto's hoort, en omdat je voor zonsopgang weg had moeten zijn.  Dan maar overdreven vroeg baantjes trekken in de supermarkt om als echte hollanders gratis wifi te vangen (in NZ is niks gratis :)...).Next stop: Mount Cook!!Daar hebben we een 3 uur durende wandeling met een stralend blauwe lucht gedaan richting de besneeuwde Mount Cook. Heel erg mooi!Na de Mount Cook zijn we doorgereden naar Queenstown om na al het gehaast even te relaxen in een wat grotere stad. Hoewel relaxen... we hebben daar geskydived op een hoogte van 12000 feet. De skydive was boven Glenorchy, een heel erg mooi gebied (oa de filmset van Lord of the Rings). Het was echt onwijs gaaf!De dag erna gingen we dan wel echt relaxen op het 'Wine & Food festival'. Heerlijk wijntjes geproefd en een cursus van de masterchef kandidaten van NZ bijgewoond!Na een paar daagjes in Queenstown te zijn geweest zijn we doorgereden naar Milford Sound. Tijdens onze reis er naar toe kwam het met bakken uit de hemel, waardoor we heel veel watervallen passeerden. De dag erna gingen we om 6 uur 's ochtends kayaken door Milford Sound. Daar zagen we prachtige watervallen en zeehonden rondom de kayak! Het was best vermoeiend (18 km!!), maar dat was het zeker waard!Onze volgende bestemming was Wanaka. Daar hebben we een mooie wandeling gemaakt naar een look out point van het prachtige Wanaka lake. Op de look out hadden we een ouder echtpaar uit Australie ontmoet die ons uitnodigde om hun te bezoeken in Canberra (wordt vervolgd in Australie verslag). Vanuit Wanaka zijn we naar de Glaciers gereden. Eerst de Fox Glacier. Bij aankomst was de lucht strak blauw, alleen de glacier was in de wolken.. Helaas. We besloten naar Lake Matheson te gaan, ook wel bekend als het mirror lake. daar hebben we ons een tijdje vermaakt met het maken van foto's :).De dag erna zijn we naar Frans Josef gegaan. Vanuit daar hebben we wat wandelingen gemaakt richting de glacier. Helaas hetzelfde verhaal, de lucht was stralend blauw maar de glacier zat verstopt achter de wolken.. Een beetje een tegenvaller dus.Die middag zijn we alvast richting Nelson gaan rijden.. Onderweg hebben we een stop gemaakt bij de pancake rotsen in Punaikaki voor een fotootje. In Nelson hebben we niet zoveel gedaan, het was meer een stop voor onze volgende bestemming Golden Bay! Een mooi gebied met heel wat highlights om even een stop te maken; oa pupu springs.We kwamen bij zonsondergang aan op de camping. We zijn snel naar Wharariki Beach gesprint voor de prachtige zonsondergang daar.. Helaas was de zon al onder bij aankomst. Toch konden we nog wat mooie foto's maken. Die volgende ochtend zijn we heel vroeg opgestaan om de zonsopgang mee te maken. Heel erg mooi gezicht! Op het strand waren allemaal baby seals, heel schattig.De rest van de dag zijn we naar verschillende hoogtepunten op Goldenbay gereden, zoals Cape Farewell en Farewell split (strand wandeling). Die avond zijn we doorgereden naar het Abel Tasman gebied. De volgende dag hebben we een dagwandeling van circa 6 uur gedaan door het Abel Tasman National Park. We werden eerst met de watertaxi afgezet bij Bark Bay en vanuit daar zijn we teruggelopen naar het begin punt.Dat was het einde van ons avontuur op het Zuidereiland. Die dag erna hadden we de ferry vanuit Picton naar Wellington. Wellington is in verhouding tot alle vorige plaatsen een stuk grotere en drukkere stad. Meteen verdwaald op onze zoektocht naar de free campspot die we van onze duitse vrienden hadden gekregen. Gelukkig kwamen we hun met toeval tegen bij de Domino Pizza's (kost maar 5 dollar :o) en hebben zij ons er heen geleid. Ze hadden ook nog een goede douchetip voor ons die we meteen die ochtend maar even uitgeprobeerd hadden. Douchen op het vliegveld: het pparkeerterrein oprijden alsof je wilt parkeren, een kaartje trekken want de eerste 10 min zijn toch gratis en vervolgens meteen weer het parkeerterrein afrijden. Vervolgens parkeer je de auto bij de Burgerking en tadaaa, je kan gaan douchen op het vliegveld haha. Heerlijk fris de dag tegemoed. Die middag hebben we de stadswandeling uit de lonely planet gedaan en het welbekende te papa museum bezocht.Volgende stop was Napier.. We besloten daar fietsen te huren en langs wijnproeverijen te gaan. Waar we op de camping nog bijdehand genoeg waren om te zeggen dat we als Nederlanders wel gewend zijn om te fietsen.. waren we na er na 5 minuten alweer helemaal klaar mee door verschrikkelijke zadelpijn. Stront chagerijnig kwamen we dan eindelijk aan bij de eerste proeverij. Gelukkig kwam er een leuke onverwachtecwending aan de dag (We zagen er blijkbaar erg zielig uit) Het begon met een fles wijn die we kregen van een Amerikaans stel omdat ze het zo leuk vonden dat wij aan het reizen waren. Vervolgens werden we uitgenodigd om met Nieuw zeelanders mee naar huis te gaan voor een feestje. We hebben een hele gezellige avond gehad, nog meer heerlijke wijntjes gehad en heerlijk biefstuk gegeten (we hadden al weken geen vlees gegeten omdat zo stervensduur is). Als "hoogtepunt" van de avond werden onze fietsen in de achterbak gegooid en hebben ze ons met de auto afgezet bij de camping. Heaven!De dag erna gingen we naar Taupo. Vanuit Taupo hebben we de Tongariro crossing gedaan (dagwandeling). Dat was echt ontzettend gaaf! Een prachtige wandeling met hele mooie afwisselende views!! We denken dat dat wel ons hoogtepunt van NZ is. Echt geweldig mooi.Na Taupo zijn we naar Rotarura gereden. We hadden behoorlijke spierpijn van de wandeling de dag ervoor en hebben die dag niet zoveel uitgevoerd. We hoorde achteraf dat er hele mooie dingen waren in Rotarura maar wij hebben dat grotendeels wel gemist en vonden het vooral een lekkere stinkstad haha. De mudpools waren overigens wel erg leuk om te zien.Onze volgende stop was Coromandel. We zijn voor dagtripje naar Whitianga geweest, waar we een wandeling gedaan hebben. Die dag erna zijn we naar de Cathedral cove geweest en hot water beach. De hot water beach is een strand waar je op bepaalde plekken een gat kan graven en vervolgens dus heerlijk kan baden in heetwaterbronnen.. Best toeristich, maar wel geinig om te zien.Vervolgens zijn we doorgereden richting het noorden van het noordereiland. Nog een keer tussenstop gemaakt bij een grot met glowworms en vervolgens aangekomen bij Cape Ringa! Dat is het noordelijkste punt van NZ. Vanuit daar heb je een heel mooi uitzicht over de oceaan. Na een nachtje daar hebben geslapen begonnen we aan onze terugtocht naar onze eindbestemming Auckland. Onderweg zijn we nog gestopt bij the 90 mille beach en hebben we gesandboard op dee enorm hoge sanddunes. Dat was heel erg gaaf.Eenmaal terug in Auckland hebben we met pijn in ons hart onze auto weer ingeleverd.. de laatste daagjes hebben we nog even vertoefd in de grote stad Auckland. 9 april vlogen we naar Australie, wat overigens ook Nikky haar verjaardag was. Dat hebben we nog even goed gevierd met een heerlijke high tea met champagne! Wat een topafsluiter van een geweldige tijd in Nieuw Zealand!

• 21 Mei 2014 - 13:53

Almama:

en nu snel nog even het Australië verslag voordat jullie weet thuis zijn :-)